Az HBO „Silicon Valley” sorozata a technológiai világ öltözködési szokásait figurázza ki, különös tekintettel a „geek chic” stílusra. A különböző szereplők ruházata a szociális hierarchiát tükrözi, a programozók „brogrammerek” izomkiemelő pólókat, a CEO-k minimalista, letisztult V-nyakú pulóvereket viselnek. A főszereplő Richard Zuckerberg-szerű kapucnis pulcsit hord, amely szimbolizálja a szilícium-völgyi startupok lazább, mégis státuszteremtő öltözködési stílusát. A hacker viselet lényege: úgy tűnjön, mintha nem törődnének vele, bár valójában nagyon is odafigyelnek rá.
Az HBO „Silicon Valley” sorozata nemcsak a startupok világát, hanem a tech szcéna különleges öltözködési stílusát is hűen mutatja be. Az informatikusok, dizájnerek és befektetők sajátos öltözködési szokásai – a kapucnis pulcsiktól a minimalista V-nyakú pulóverekig – nemcsak esztétikai kérdés, hanem a társadalmi hierarchia kifejezése is. A Frohlich divatmagazin cikke.
A geek chic dress code
A „Silicon Valley” világában létezik egyfajta informális öltözködési szabályzat, amely elkülöníti egymástól a különböző tech szereplőket. Az, hogy valaki hogyan öltözik, sokat elárul a szakmai szerepéről. Az HBO sorozatában a stílus is egyfajta nyelvként szolgál, amely kifejezi, ki hol helyezkedik el a tech világbeli társadalmi ranglétrán.
Az informatikusok, más néven „hackerek”, rendszerint laza, kényelmes ruhákat viselnek. Daniel Orlandi, a sorozat eredeti jelmeztervezője szerint a „brogrammerek” – vagyis az alfa-nerdök, akik a tech világ népszerű szereplői – inkább feszülő pólókat hordanak, amelyek kiemelik izmaikat. Viszont, ahogy Orlandi viccesen megjegyzi, „csak a felső testükkel foglalkoznak, a lábaik mindig vékonyak”.
Kapucnis pulóverek és thrift shop stílus
A főszereplő, Richard, a tipikus fiatal startup alapító prototípusa. Zuckerberghez hasonlóan mindig egy kapucnis pulóverben láthatjuk, amely a Szilícium-völgy egyik emblematikus ruhadarabja. Richard ruhatára azonban nem csak a kapucniról szól: öltözéke azt sugallja, mintha még mindig azokat a ruhákat viselné, amelyeket az anyja vett neki, mielőtt otthagyta volna az egyetemet, hogy Kaliforniába költözzön.
A sorozat készítői órákat töltöttek a Szilícium-völgy különböző tech cégeinél, mint például a Google-nél, Facebooknál és Apple-nél, hogy megfigyeljék a valódi informatikusok öltözködési szokásait. Orlandi és csapata bolhapiacokon vásároltak ruhákat, majd szándékosan „elhasználták” őket – homokkal mosták, hogy megadják nekik az éveken át viselt hatást.
A thrift shop ruhák és logós pólók gyakori látványelemek a sorozatban, amelyeket a Szilícium-völgy lakói előszeretettel hordanak. „Ha ingyen pólókat osztogatnak, ott mindig sorban állnak” – mondta Orlandi.
Brogrammerek és CEO-k: Különbségek az öltözködésben
A brogrammerek – a sportos, alfahím típusú programozók – ruhatárában a testhezálló felsők és elegánsabb, szabott farmerek dominálnak. Ők a tech világban lévő népszerű figurák, akiknek megjelenése kissé ápoltabb és tudatosabb, mint a többi hackeré. Az ő stílusuk is a „nemtörődöm, de mégis” kategóriába esik, ahol a laza megjelenés ellenére fontos a trendiség.
Ezzel szemben a CEO-k és befektetők ruhatára sokkal minimalista. A gombos ingek és sötét V-nyakú pulóverek egyfajta „corporate buddhista” stílust tükröznek, amely egyszerűséget és komolyságot sugall. Egyértelműen elhatárolódnak a hacker hostel lakóitól, de a megjelenésük mégis összhangban van a Szilícium-völgy visszafogott divatjával.
A Patagonia mellények és a tech elit
Az egyik epizód kiemeli, hogy a Patagonia mellények mennyire elterjedtek a tech elit körében. A sorozatban Richard üzleti vezetője, aki szeretne jobban beilleszkedni a hacker közösségbe, egy Patagonia mellényt visel öltönyös megjelenéséhez. Ez egy vicces, de igaz pillanata a sorozatnak, hiszen a Patagonia ténylegesen az egyik legismertebb márka a Szilícium-völgy mindennapi divatjában.
Richard Toyon, a produkció díszlettervezője elmondta, hogy a helyszíni felvételek során számtalan tech dolgozót látott Patagoniában, ami azt sugallja, hogy ez a márka szinte egyet jelent a Szilícium-völgy üzleti stílusával.
A nemtörődöm, de tudatos hacker stílus
Bár elsőre úgy tűnhet, hogy a Szilícium-völgy hackerjei egyáltalán nem foglalkoznak az öltözködésükkel, valójában egy tudatos döntés húzódik a „nemtörődöm” stílus mögött. Daniel Orlandi szerint a „hacker út” az, hogy úgy öltözzenek, mintha nem érdekelné őket a divat, de valójában igenis számít nekik, hogy hogyan néznek ki. „Az a céljuk, hogy beilleszkedjenek és ne tűnjenek ki” – mondta Orlandi. Ha valaki megdicséri a pólójukat, az inkább kínos helyzetet teremt számukra.
A „Silicon Valley” nemcsak a tech világ karikatúráját hozza el a képernyőre, hanem azt is megmutatja, hogyan fejezik ki a tech dolgozók státuszukat és szerepüket a ruházatukon keresztül. A laza hacker stílus, a Patagonia mellények és a brogrammer viseletek mind azt tükrözik, hogy az öltözködés a tech világban nemcsak egyéni döntés, hanem a társadalmi hierarchia és a közösségi normák kifejeződése is. A Szilícium-völgyben az öltözködés egyfajta önkifejezés, amely szándékosan úgy néz ki, mintha nem számítana, de valójában nagyon is fontos.